Filmski



AMERIŠKA LJUBICA
film ceste / Ameriška ljubica / režija: Andrea Arnold / scenarij: Andrea Arnold / igrajo: Sasha Lane, Shia LaBeouf, Riley Keough, Will Patton, Arielle Holmes, McCaul Lombardi / 2016, Velika Britanija, ZDA / distribucija: Fivia / 163' / Surovo in neolepšano, a hkrati lirično in upanja polno popotovanje po robovih ameriške družbe pripoveduje zgodbo mladega dekleta, ki »najde ljubezen na brezupnem kraju«.

Epski film ceste, ki ga poganjajo nalezljiv soundtrack, čudovita fotografija in izvrsten nastop mlade naturščice v glavni vlogi, je britanski režiserki Andrei Arnold (Akvarij, Viharni vrh) prinesel nagrado žirije na festivalu v Cannesu. Star, osemnajstletno dekle z dna ameriške družbe, pobegne od doma in se pridruži skupini mladih, ki potujejo po deželi in od vrat do vrat prodajajo naročnine na revije, noči pa preživljajo ob divjih zabavah. Pisana druščina obstrancev, ki jo vodita brezobzirna Krystal ter njen šarmantni in nepredvidljivi pomočnik Jake, kmalu postane dekletova nadomestna družina. Medtem ko mimo oken bežijo zapuščeni nakupovalni centri, zanikrni moteli in obubožana predmestja, Star odkriva svet ljubezni, upanja ter svobode, ki jo prinaša življenje na cesti.
Surovo in neolepšano, a hkrati lirično in upanja polno popotovanje po robovih ameriške družbe pripoveduje zgodbo mladega dekleta, ki »najde ljubezen na brezupnem kraju«. Epski film ceste, ki ga poganjajo nalezljiv soundtrack, čudovita fotografija in izvrsten nastop mlade naturščice v glavni vlogi, je britanski režiserki Andrei Arnold (Akvarij, Viharni vrh) prinesel nagrado žirije na festivalu v Cannesu.

»Nekateri bodo v filmu /…/ videli zgodbo o odraščanju /…/, drugi sodobno različico Golih v sedlu (Easy Rider) ali youthsploitation pustolovščino v slogu Larryja Clarka ali Gusa van Santa /…/. A če vprašate mene, je Ameriška ljubica najboljše delo Andree Arnold po njenem prvencu Rdeča cesta; razburljiva pustolovščina, ki spaja surovi vérité slog družbenopolitičnih parabol Kena Loacha z veličastno lepoto ruralnih filmskih sanj Terrencea Malicka – vse to filtrirano skozi oči neukrotljive junakinje, katere izkušnje so hkrati individualne in univerzalne.« Mark Kermode, The Guardian


NISEM TVOJ ZAMOREC
dokumentarni film / I Am Not Your Negro / režija: Raoul Peck / scenarij: Raoul Peck po zapisih Jamesa Baldwina / pripoveduje Samuel L. Jackson / distribucija: Fivia / 95' / Globoko oseben, ganljiv in poetičen, a kot britev oster filmski esej prikaže Ameriko skozi oči ikone gibanja za pravice temnopoltih, karizmatičnega in vizionarskega Jamesa Baldwina. »Jaz nisem zamorec. Človek sem. Ampak če vi mislite, da sem zamorec, pomeni, da ga potrebujete. In vprašati se morate, zakaj.« Zmagovalec ljubljanskega Festivala dokumentarnega filma in nominiranec za oskarja za najboljši dokumentarec.

Leta 1979 si je priznani pisatelj James Baldwin zadal kompleksno nalogo: povedati svojo zgodbo o Ameriki skozi življenja treh umorjenih prijateljev: Malcolma X, Martina Luthra Kinga in Medgarja Eversa. Režiser Raoul Peck je nikoli dokončani rokopis spremenil v silovit kolaž besed, podob in glasbe, ki s pomočjo arhivskih posnetkov Baldwinovih javnih nastopov, pomembnih trenutkov iz ameriške zgodovine ter pomenljivih odlomkov iz hollywoodskih klasik ustvari radikalno in še kako aktualno pripoved o tem, kaj pomeni biti črn v Ameriki.
Globoko oseben, ganljiv in poetičen, a kot britev oster filmski esej prikaže Ameriko skozi oči ikone gibanja za pravice temnopoltih, karizmatičnega in vizionarskega Jamesa Baldwina. »Jaz nisem zamorec. Človek sem. Ampak če vi mislite, da sem zamorec, pomeni, da ga potrebujete. In vprašati se morate, zakaj.« Zmagovalec ljubljanskega Festivala dokumentarnega filma in nominiranec za oskarja za najboljši dokumentarec.

»/…/ veličastno, razdrobljeno, globoko osebno razmišljanje o rasi v ZDA. Baldwin je bil tam; stal je poleg Martina Luthra Kinga, Malcoma X in Medgarja Eversa, a je preživel /…/ – in otipljiv občutek krivde prežema vsako besedo. Njegova bolečina je poučna; Baldwinov značilni uglajeni bes skoči skozi čas in nas udari naravnost v obraz.« Robert Greene, Najboljši dokumentarci leta 2016, Sight & Sound


NEBO NAD BERLINOM
drama / Der Himmel über Berlin / režija: Wim Wenders / scenarij: Peter Handke, Richard Reitinger / igrajo: Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Curt Bois, Peter Falk, Hans Martin Stier, Elmar Wilms, Sigurd Rachman / 1987, Francija, Nemčija / 128' / Ena od največjih klasik sodobnega filma, Wendersova lirična zgodba o angelu, ki se zaljubi v lepo cirkusantko in se v imenu ljubezni odpove nesmrtnosti ter zaživi kot človek.

Hipnotična simfonija velemesta in melanholična elegija za Berlinom na predvečer padca zidu, navdihnjena z Rilkejevo poezijo ter posvečena Ozuju, Truffautu in »drugim padlim angelom«, je predstavljala vrnitev režiserja Wima Wendersa v domovino, saj je šlo za njegov prvi nemški film po osmih letih v Ameriki. Angela Damiel in Cassiel sta opazovalca sveta, še posebej Berlina. V življenja ljudi ne moreta posegati, saj ju naše oči ne vidijo. Lahko pa ljudi navdahneta s svežo voljo po življenju. Pri Damielu je želja, da bi izkusil smrtno človeško življenje tako velika, da se odpove nesmrtnosti. Z antičnim oklepom kot začetnim kapitalom je vržen v naš svet, svoje nasprotje pa hitro najde v podobi cirkuške umetnice Marion, ki se med nastopanjem na trapezu vidno skuša odlepiti od teže zemeljskega. Nebo nad Berlinom letos praznuje 30. obletnico nagrade za najboljšo režijo v Cannesu.

»Zame je ta film kot glasba ali naslikana krajina: očisti moj duh in na tistem očiščenem mestu se lahko porajajo vprašanja. Nekatera so vprašana tudi v filmu: »Zakaj sem jaz jaz in ne ti? Zakaj sem tukaj in ne tam? Kdaj se je začel čas in kje se konča vesolje?«. rogerebert.com


KVADRAT 
komična drama / The Square / režija: Ruben Östlund / scenarij: Ruben Östlund / igrajo: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary / 2017, Švedska, Nemčija, Francija, Danska / distribucija: Demiurg / 142' / Ostra satirična drama postavlja zrcalo času, v katerem živimo, raziskuje duh skupnosti in potrebo bogatega posameznika po egocentrizmu v vedno bolj nesigurnem svetu. Zlata palma, Cannes 2017.

Po ukinitvi švedske monarhije kraljevo rezidenco v Stockholmu spremenijo v umetniški muzej. Njegov kurator je Christian, ločeni, a predani oče dveh otrok, ki vozi električni avto in podpira dobra dela. Njegova naslednja razstava je »Kvadrat«, njen namen pa je obiskovalce muzeja spodbuditi k altruizmu in jih opomniti na nadvse odgovorno vlogo pri odnosih s soljudmi. Toda včasih je zelo težko živeti po zastavljenih smernicah, kar dokaže tudi Christianov neprimerni in smešni odziv ob ukradenem mobilnem telefonu, ki zamaje njegov progresivni pogled na svet. Medtem pa se stvari še bolj zapletejo, saj marketinška agencija, ki so jo najeli za promocijo razstave, zasnuje nepričakovano reklamno kampanjo, ki se konča zelo kaotično. Iz vseh strani začnejo deževati ogorčeni odzivi, Christian in muzej pa se znajdeta v eksistencialni krizi.


O TELESU IN DUŠI 
romantična drama / Estről és lélekről / režija: Ildikó Enyedi / scenarij: Ildikó Enyedi / igrajo: Géza Morcsányi, Alexandra Borbély, Zoltán Schneider, Ervin Nagy, Itala Békés / 2017, Madžarska / 116' / distribucija: Fivia / 116' / Endre je finančni direktor klavnice, Maria pa stroga in malce posebna kontrolorka kvalitete. Delita si skupne sanje, v katerih se kot jelena vsako noč srečujeta v gozdu, in ko svojo ljubezen iz sanj skušata prenesti v pravo življenje, ugotovita, da je to težje kot se zdi. Zlati medved, Berlinale 2017.

Nenavadna ljubezenska zgodba v še bolj nenavadnem okolju. Endre je finančni direktor klavnice, Mária pa stroga, neprilagodljiva in malce posebna kontrolorka kvalitete. Med psihološko evalvacijo zaposlenih, ko jo sproži skrivnostna in nepojasnjena kraja v podjetju, izvesta, da vsako noč sanjata iste sanje. V njih se srečujeta kot jelen in srna in med njima se spletejo ljubezenska čustva. Psihologinja je prepričana, da je tarča potegavščine, tudi Endre in Mária sprva ne verjameta v skupne sanje, a ko začneta primerjati svoja pričevanja, se nekolikaj asocialna posameznika začneta počasi zbliževati. Ko pa skušata tudi ljubezen iz sanj prenesti v pravo življenje, ugotovita, da je to težje kot se zdi.


MOŠKI NE JOČEJO
drama / Muškarci koji ne plaču / režija: Alen Drljević / scenarij: Alen Drljević, Zoran Solomun / igrajo: Boris Isaković, Leon Lučev, Emir Hadžihafizbegović, Sebastian Cavazza, Ermin Bravo, Boris Ler, Ivo Gregurević, Izudin Bajrović / 2017, Bosna in Hercegovina, Slovenija, Hrvaška, Nemčija / 98' / Ko se dvajset let po koncu balkanske vojne skupina veteranov iz različnih držav zbere v odmaknjenem gorskem hotelu na večdnevni terapiji, bi težko pričakovali absolutno harmonijo. Sijajno režirana drama o tem, da lahko drugemu odpustimo šele, ko smo odpustili samemu sebi. Posebna nagrada žirije, Karlovy Vary 2017.

Skupina preživelih vojakov in žrtev vojne po razpadu Jugoslavije se kljub nezaupanju in predsodkom udeleži skupinske psihoterapije v odročnem hribovju Bosne in Hercegovine. Dve desetletji po koncu vojne se srbski, hrvaški in bošnjaški veterani pod vodstvom pacifističnega slovenskega terapevta (Sebastian Cavazza) znajdejo v praznem gorskem hotelu in v skupini je težko pričakovati absolutno harmonijo. Vsaka nepremišljena beseda ali malce ostrejši pogled lahko zaneti eksplozijo. Bivši vojaki se trmasto oklepajo fundamentalistične moškosti in predsodkov ter upirajo razkritju nehumanosti vojnih dogodkov. Sijajno režirani prvenec Alena Drljevića se ponaša z vrhunsko igralsko zasedbo, ki v terapevtskem procesu potihem le ugotovi, da drugemu lahko oprostimo šele potem, ko smo sposobni oprostiti samemu sebi.

»Žirije so se globoko dotaknili: nelinearno stališče, ki ga film zavzema do različnih perspektiv glavnih likov, katerih vloge živo zapolni izvrstna igralska zasedba; univerzalnost sposobnosti odpuščanja ne le drugim, ampak tudi sebi; pomembnost glavne teme filma za prihodnost Evrope kot skupnosti; ter subtilni komentar negativnih vplivov moškosti (mačizma).« iz utemeljitve žirije Europa Cinemas Label za najboljši evropski film, Karlovy Vary 2017


NAJTEMNEJŠA URA
biografska zgodovinska drama / Darkest Hour / režija: Joe Wright / scenarij: Anthony McCarten / igrajo: Gary Oldman, Kristen Scott Thomas, Lily James, Stephen Dillane, Ronald Pickup in Ben Mendelsohn / 2017, Velika Britanija / distribucija: Karantanija / Resnična zgodba iz začetka druge svetovne vojne, ko se novi predsednik britanske vlade Winston Churchill zoperstavi mirovnim pogajanjem z Nemčijo in napove vojno, ki se bo končala z zmago »za vsako ceno«.

Smo na začetku druge svetovne vojne in novi predsednik britanske vlade Winston Churchill se zoperstavlja mirnovnim pogajanjem z nacistično Nemčijo in zahteva, da se okupatorju ne sme popuščati. Preostanek vlade resno razmišlja o pogajanjih za mirovno pogodbo, v tem času pa je Hitler do junija 1940 osvojil že pol Evrope. Churchill jih postavi pred dejstvo, da se bo morala Britanija boriti za svoje ideale in svobodo naroda. Že v svojem prvem nagovoru kot premier 19. maja 1940 sodržavljanom ni obljubil »ničesar razen krvi, truda, solz in potu«. Napovedal je, da se lahko vojna konča samo z zmago »za katerokoli ceno«, njegova odločitev pa je v marsičem spremenila tok zgodovine, saj je s svojo odločno politiko okrepil britansko samozaupanje in voljo do odpora. S tem je naredil prve korake do končne zmage nad Hitlerjem. V vlogi Winstona Churchilla nastopa angleški igralec Gary Oldman, ki mu za izvrstno interpretacijo številni že sedaj napovedujejo oskarja.


PO NEVIHTI
drama / Umi yori mo mada fukaku / režija: Kore-eda Hirokazu / scenarij: Kore-eda Hirokazu / igrajo: Hiroshi Abe, Yôko Maki, Taiyô Yoshizawa, Kirin Kiki, Rirî Furankî, Isao Hashizume, Shôno Hayama, Sôsuke Ikematsu, Satomi Kobayashi / 2016, Japonska / 117’ / Japonski režiser Hirokazu Kore-eda v značilnem, lahkotno komičnem slogu obravnava odnos med starši in otroki kot ključ do trajne sreče v človekovem življenju.

Ryota nostalgično podoživlja minule dni, ko je užival sloves spoštovanega in nagrajenega avtorja. Danes je le še senca samega sebe; večino denarja, ki ga zasluži kot zasebni detektiv, zapravi za igre na srečo in komajda še lahko plačuje preživnino za sina. Ko mu umre oče, kaže, da je njegovim bližnjim, za razliko od njega, uspelo pustiti preteklost za sabo. Kljub začetnemu nelagodju naveže stike z družino, zdaj pa se mora še potruditi, da ponovno prevzame vajeti nad svojim življenjem. Prvi korak je obnovitev stika s sinom; neka nevihtna poletna noč jima ponudi priložnost za resnično zbližanje. Japonski režiser Hirokazu Kore-eda v značilnem, lahkotno komičnem slogu obravnava odnos med starši in otroki kot ključ do trajne sreče v človekovem življenju.

"Po očetovi smrti je mati sama živela v stanovanjskem naselju. Ko sem jo obiskal med novoletnimi prazniki, sem pomislil, da bi nekega dne rad posnel film o tem naselju. /.../ Film zajema spremembe v moji duševnosti po smrti staršev, in je najbolj zaznamovan z mojo resnično notranjostjo. Po moji smrti, če bi se znašel pred Bogom ali razsodnikom posmrtnega življenja, ki bi me vprašal: 'Kaj si počel spodaj na zemlji?', bi mu najprej pokazal film Po nevihti.” Hirokazu Kore-eda


 
September 2017
Pon Tor Sre Čet Pet Sob Ned
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Danes
(1)
20:00
DRUGA STRAN UPANJA
Toivon tuolla puolen
komična drama
 
Poišči
 
Prireditve
 
Kino
 
Otroci
 
Galerija
 
Abonma
 
Muzej
 
Glasilo Slamnik
 
Založništvo
 
Info
 
Nakup vstopnic