Jim Jarmusch je ustvaril tiho filmsko pesem o iskanju lepote v najbolj neznatnih trenutkih vsakdanjega življenja ter z njo očaral kritike in občinstvo na zadnjem festivalu v Cannesu.

Paterson je voznik avtobusa v mestecu Paterson v New Jerseyju. Njegovo življenje se odvija po ustaljenem ritmu. Skozi okno avtobusa vsak dan opazuje mesto, ki drsi mimo, in lovi drobce pogovorov med potniki. Med odmori v beležko zapisuje svoje pesmi. Po službi pelje na sprehod psa in v baru popije natanko eno pivo. Nato se vrne domov k ženi Lauri. Njen svet se za razliko od moževega ves čas spreminja in vsak nov dan ji prinaša nove sanje. A Paterson jo ljubi in ona ljubi njega. Film beleži sedem dni v življenju dveh povsem običajnih ljudi. Jim Jarmusch je ustvaril tiho filmsko pesem o iskanju lepote v najbolj neznatnih trenutkih vsakdanjega življenja ter z njo očaral kritike in občinstvo na zadnjem festivalu v Cannesu.

festivali, nagrade
Nagrada palm dog – Cannes. Nominacije za nagrado gotham za najboljši celovečerec, najboljši scenarij in najboljšega igralca. Sydney. Karlovi Vari. Toronto. New York. Busan. London. Chicago. Viennale. Solun. CPH: PIX. AFI Fest. LIFFe.


zanimivosti
V Patersonu, industrijskem mestu v New Jerseyju, nedaleč od New Yorka, je živelo nekaj pomembnih kulturnih ikon, med njimi pesnika William Carlos Williams in Allen Ginsberg, Lou Costello (iz dvojca Abbott in Costello), italijanski anarhist Gaetano Bresci, glasbeni duet Sam & Dave in raper Fetty Wap.

Film je navdihnila pesnitev Paterson Williama Carlosa Williamsa (izdana v petih knjigah med letoma 1946 in 1958) ter njegova znamenita misel: »Ni idej, so samo stvari.«

iz prve roke
»Paterson slavi poezijo podrobnosti, variacij in vsakodnevnih interakcij. Je nekakšna protiutež mračnim, pretirano dramatičnim in akcijsko usmerjenim filmom. To je film, ki bi mu moral človek preprosto pustiti, da drsi mimo njega – kot podobe mimo okna avtobusa, ki kot mehanična gondola pluje po ulicah malega, pozabljenega mesta. /…/ Vedno sem si želel, da bi me nekoč imeli za filmski ekvivalent newyorški pesniški šoli. Pesnike te šole je močno zaznamoval majhen manifest, ki ga je spisal Frank O’Hara. O’Hara je bil zaposlen kot kustos v Muzeju moderne umetnosti; imel je torej pravo službo, pesmi pa je pisal med odmori za kosilo, podobno kot Paterson. V manifestu, ki mu je dal naslov Personizem, pravi: Pesem piši enemu samemu človeku, ne svetu. Piši jo, kot da pišeš pismo ali sporočilo.« Jim Jarmusch

portret avtorja
Jim Jarmusch šteje za enega vodilnih ameriških neodvisnih režiserjev. Do tega statusa je prišel v osemdesetih z nizom poceni, večinoma črno-belih, minimalističnih tragikomedij (Bolj čudno od raja/Stranger than Paradise, 1984, Pod udarom zakona/Down by Law, 1986), ki so jih zaznamovali režiserjev nenavaden smisel za humor, specifičen občutek za filmski ritem in nezgrešljivo vzdušje melanholije. Omenjene prvine je v devetdesetih združil s poigravanjem z žanrskimi obrazci, od eksistencialističnega filma ceste (Noč na zemlji/Night on Earth, 1991, Zlomljeni cvetovi/Broken Flowers, 2005) do samurajske kriminalke (Ghost Dog, 1999, Meje razuma/Limits of Control, 2009), ter med drugim ustvaril enega najboljših ameriških filmov desetletja, ironični pogled na zgodovino Divjega zahoda s pomenljivim naslovom Mrtvec (Dead Man, 1995). Pred leti smo si lahko ogledali tudi njegov film Kava in cigarete (Coffee and Cigarettes, 2003), nedavno pa še Večna ljubimca (Only Lovers Left Alive, 2013), vampirsko ljubezensko zgodbo s Tomom Hiddlestonom in Tildo Swinton. Poleg Patersona je bil na zadnjem festivalu v Cannesu prikazan njegov dokumentarec o Iggyju Popu in The Stooges Gimme Danger (2016). Jarmusch je tudi sicer znan po sodelovanju s številnimi glasbeniki; v njegovih filmih so poleg omenjenega Iggyja Popa nastopili (in običajno tudi prispevali glasbo) John Lurie, Tom Waits, Screamin' Jay Hawkins, Neil Young, Robert Diggs (RZA) in drugi.

odmevi medijev
»Jarmuschev Paterson s Tonijem Erdmannom tekmuje za naslov najbolj drznega in očarljivega filma festivala [v Cannesu]. V obeh primerih gre za komedijo, a medtem ko se film Maren Ade razrašča in uspe s pomočjo scenarija in impresivnih igralskih stvaritev, je Jarmuschev film preprost – kot prvorazreden rockovski komad na tri strune, ki transcendira skozi ponovitve in drobne variacije.« Amy Taubin, Film Comment

»Najboljši film Jima Jarmuscha po dolgem času: čudovito nežna, duhovita in tankočutna kronika /…/. Film navduši kot posvetilo (mestu, poeziji, prijateljstvu, razumevanju in ljubezni) in hkrati kot hvalospev radosti, lepoti in tistim dobrim rečem, ki jih lahko najdemo med razočaranji in banalnostmi vsakdanjega življenja.« Geoff Andrew, Sight & Sound

»Tako kot številni Jarmuschevi najboljši filmi nas Paterson nenehno preseneča z duhovitimi drobnimi variacijami, ki so obenem epske in neznatne /…/.« Jonathan Rosenbaum, The Chicago Reader

»S Patersonom /…/ se je Jarmusch bolj kot kadarkoli približal umetniškemu manifestu. Režiser je prvič prišel v New York leta 1970 s sanjami o pesniški karieri, a čeprav je poezijo hitro zamenjal za glasbo in film, je ta ostala srce njegove filmske ustvarjalnosti. /…/ To je pomembno delo – najčistejša destilacija Jarmuscheve estetike.« Bilge Ebiri, The Village Voice

»Paterson govori o mnogih rečeh: o energiji, ki celo gospodarsko prikrajšanim mestom poganja kri po žilah, o bližini in hkrati inherentni osamljenosti, ki jo prinaša življenja v dvoje, o tem, kako lahko stvari, ki jih počnemo v prostem času, določajo, kdo smo … Govori tudi o ljubezni, poeziji in sanjah ter o naključnem srečanju, ki lahko čudežno zaceli rane. Kako lahko nekdo vse to zlije v en sam film, je velik misterij – sicer pa: tudi dobra pesem je vedno nekakšen misterij.« Stephanie Zacharek, Time

»Neverjetno očarljiv film, ki ponudi vrsto drobnih modrosti in tihih uteh tam, kjer bi morda pričakovali provokacije. Njegova edina prevara je, da se izkaže za veliko globljega, kot se zdi na prvi pogled. /…/ Paterson je oster v vsakem detajlu, čeprav majcen kot portret na zrnu riža. Včasih je pač tako, da čim manjše so mere, tem večji je učinek – kar pomeni, da bi bil Paterson prav lahko Jarmuschev 'božji delec'. /…/ Verjetno najmanjši filmček vseh časov, ki naredi pesnike iz vseh nas.« Jessica Kiang, The Playlist

»Paterson je Jarmuscheva najbolj navdušujoča značajska študija po Zlomljenih cvetovih – in veliko bolj zakoreninjena v resničnem življenju. Ni ga težko prepoznati kot Jarmuschevo najbolj osebno delo.« Eric Kohn, IndieWire

»Ta film je Jarmuschevo življenje; tako pridušen je, da si ga lahko predstavljamo kot lestvico, odigrano po praznem zraku, nekje levo od Steinwayja. Paterson je resnično edinstven – dih jemajoča lekcija o samoti, a takšna, ki ima rada tudi dobro družbo. Neponovljiva srečanja, vsakdanja naključja in vse, kar izvemo, če pazljivo opazujemo svet ... /…/ Kako lahko Jarmusch vzame to hišico iz vžigalic, narejeno praktično iz zraka, in jo napolni s takšno spokojnostjo in modrostjo, je uganka, ki ima en sam pravi odgovor: Jarmusch je umetnik.« Tim Robey, The Telegraph

»Jim Jarmusch se vrača s čudovito epizodno zgodbo o krhkem, plodnem in včasih nepredvidljivem razmerju med ustvarjalnostjo in vsakdanjim življenjem.« Geoff Andrew, Time Out

William Carlos Williams, Paterson (odlomek):

Paterson leži v dolini pod slapovi reke Passaic
in njeno upehano valovje obliva njegov hrbet. Leži
na desnem boku, z glavo tik ob bučanju
valov, ki napolnjujejo njegove sanje! Za vekomaj spi,
njegove sanje pa se potikajo po mestu, kjer naskrivaj
vztraja. V njegovem kamnitem ušesu domujejo
metulji.
Nesmrten se niti ne zgane niti ne zdrami in le redko
ga je videti, vendar diha in domiselnost njegovih
namer,
ki se napajajo s hrumenjem reke,
navdihuje tisoč avtomatov. Ki zato, ker ne
poznajo ne vzrokov ne pragov svojih
razočaranj, tavajo zunaj lastnih teles, večinoma
na slepo,
zaprti in pozabljeni v hrepenenju – kajti niso
se še predramili.
– Izreci to, ne z idejami, marveč z rečmi –
zgolj prazni obrazi hiš
in cilindrična drevesa,
skrivenčena, cepljena s predsodki in naključji,
razklana, razorana, zgubana, marogasta, umazana –
skrivnostno – v jedru luči!
Od zgoraj, više od konic zvonikov, celo višje
od pisarniških stolpov, z močvirnih polj,
od katerih so ostale le sive lehe bedne trave,
črni ruj, uvela stebelca plevela,
blato in s suhim listjem pomešana goščava –
priteka nad mesto reka
in se prevali z roba tesni
v bogatem pršenju in mavričnih meglicah –
(Le kateri običajni jezik zmore razjasniti?
… počesana v ravne pramene
s škarnika skalnega
roba.)
Moški kakor mesto in ženska kakor cvet
– ki sta zaljubljena. Dve ženski. Tri ženske.
Brez števila žensk, vsaka kakor cvet.
A samo
en moški – kakor mesto.
(William Carlos Williams, zbirka Lirika, Založba Mladinska knjiga, Ljubljana 1999, prevedel Miha Avanzo)

PATERSON

izvirni naslov: Paterson
zvrst: komična drama
režiser: Jim Jarmusch
scenarij: Jim Jarmusch
igrajo: Adam Driver, Golshifteh Farahani
dolžina: 118’
lokacija: Mestni kino Domžale

PATERSON

Izvirni naslov: Paterson
Zvrst: komična drama
Režiser: Jim Jarmusch
Scenarij: Jim Jarmusch
Igrajo: Adam Driver, Golshifteh Farahani
Dolžina: 118’
Lokacija: Mestni kino Domžale
Jim Jarmusch je ustvaril tiho filmsko pesem o iskanju lepote v najbolj neznatnih trenutkih vsakdanjega življenja ter z njo očaral kritike in občinstvo na zadnjem festivalu v Cannesu.

Paterson je voznik avtobusa v mestecu Paterson v New Jerseyju. Njegovo življenje se odvija po ustaljenem ritmu. Skozi okno avtobusa vsak dan opazuje mesto, ki drsi mimo, in lovi drobce pogovorov med potniki. Med odmori v beležko zapisuje svoje pesmi. Po službi pelje na sprehod psa in v baru popije natanko eno pivo. Nato se vrne domov k ženi Lauri. Njen svet se za razliko od moževega ves čas spreminja in vsak nov dan ji prinaša nove sanje. A Paterson jo ljubi in ona ljubi njega. Film beleži sedem dni v življenju dveh povsem običajnih ljudi. Jim Jarmusch je ustvaril tiho filmsko pesem o iskanju lepote v najbolj neznatnih trenutkih vsakdanjega življenja ter z njo očaral kritike in občinstvo na zadnjem festivalu v Cannesu.

festivali, nagrade
Nagrada palm dog – Cannes. Nominacije za nagrado gotham za najboljši celovečerec, najboljši scenarij in najboljšega igralca. Sydney. Karlovi Vari. Toronto. New York. Busan. London. Chicago. Viennale. Solun. CPH: PIX. AFI Fest. LIFFe.


zanimivosti
V Patersonu, industrijskem mestu v New Jerseyju, nedaleč od New Yorka, je živelo nekaj pomembnih kulturnih ikon, med njimi pesnika William Carlos Williams in Allen Ginsberg, Lou Costello (iz dvojca Abbott in Costello), italijanski anarhist Gaetano Bresci, glasbeni duet Sam & Dave in raper Fetty Wap.

Film je navdihnila pesnitev Paterson Williama Carlosa Williamsa (izdana v petih knjigah med letoma 1946 in 1958) ter njegova znamenita misel: »Ni idej, so samo stvari.«

iz prve roke
»Paterson slavi poezijo podrobnosti, variacij in vsakodnevnih interakcij. Je nekakšna protiutež mračnim, pretirano dramatičnim in akcijsko usmerjenim filmom. To je film, ki bi mu moral človek preprosto pustiti, da drsi mimo njega – kot podobe mimo okna avtobusa, ki kot mehanična gondola pluje po ulicah malega, pozabljenega mesta. /…/ Vedno sem si želel, da bi me nekoč imeli za filmski ekvivalent newyorški pesniški šoli. Pesnike te šole je močno zaznamoval majhen manifest, ki ga je spisal Frank O’Hara. O’Hara je bil zaposlen kot kustos v Muzeju moderne umetnosti; imel je torej pravo službo, pesmi pa je pisal med odmori za kosilo, podobno kot Paterson. V manifestu, ki mu je dal naslov Personizem, pravi: Pesem piši enemu samemu človeku, ne svetu. Piši jo, kot da pišeš pismo ali sporočilo.« Jim Jarmusch

portret avtorja
Jim Jarmusch šteje za enega vodilnih ameriških neodvisnih režiserjev. Do tega statusa je prišel v osemdesetih z nizom poceni, večinoma črno-belih, minimalističnih tragikomedij (Bolj čudno od raja/Stranger than Paradise, 1984, Pod udarom zakona/Down by Law, 1986), ki so jih zaznamovali režiserjev nenavaden smisel za humor, specifičen občutek za filmski ritem in nezgrešljivo vzdušje melanholije. Omenjene prvine je v devetdesetih združil s poigravanjem z žanrskimi obrazci, od eksistencialističnega filma ceste (Noč na zemlji/Night on Earth, 1991, Zlomljeni cvetovi/Broken Flowers, 2005) do samurajske kriminalke (Ghost Dog, 1999, Meje razuma/Limits of Control, 2009), ter med drugim ustvaril enega najboljših ameriških filmov desetletja, ironični pogled na zgodovino Divjega zahoda s pomenljivim naslovom Mrtvec (Dead Man, 1995). Pred leti smo si lahko ogledali tudi njegov film Kava in cigarete (Coffee and Cigarettes, 2003), nedavno pa še Večna ljubimca (Only Lovers Left Alive, 2013), vampirsko ljubezensko zgodbo s Tomom Hiddlestonom in Tildo Swinton. Poleg Patersona je bil na zadnjem festivalu v Cannesu prikazan njegov dokumentarec o Iggyju Popu in The Stooges Gimme Danger (2016). Jarmusch je tudi sicer znan po sodelovanju s številnimi glasbeniki; v njegovih filmih so poleg omenjenega Iggyja Popa nastopili (in običajno tudi prispevali glasbo) John Lurie, Tom Waits, Screamin' Jay Hawkins, Neil Young, Robert Diggs (RZA) in drugi.

odmevi medijev
»Jarmuschev Paterson s Tonijem Erdmannom tekmuje za naslov najbolj drznega in očarljivega filma festivala [v Cannesu]. V obeh primerih gre za komedijo, a medtem ko se film Maren Ade razrašča in uspe s pomočjo scenarija in impresivnih igralskih stvaritev, je Jarmuschev film preprost – kot prvorazreden rockovski komad na tri strune, ki transcendira skozi ponovitve in drobne variacije.« Amy Taubin, Film Comment

»Najboljši film Jima Jarmuscha po dolgem času: čudovito nežna, duhovita in tankočutna kronika /…/. Film navduši kot posvetilo (mestu, poeziji, prijateljstvu, razumevanju in ljubezni) in hkrati kot hvalospev radosti, lepoti in tistim dobrim rečem, ki jih lahko najdemo med razočaranji in banalnostmi vsakdanjega življenja.« Geoff Andrew, Sight & Sound

»Tako kot številni Jarmuschevi najboljši filmi nas Paterson nenehno preseneča z duhovitimi drobnimi variacijami, ki so obenem epske in neznatne /…/.« Jonathan Rosenbaum, The Chicago Reader

»S Patersonom /…/ se je Jarmusch bolj kot kadarkoli približal umetniškemu manifestu. Režiser je prvič prišel v New York leta 1970 s sanjami o pesniški karieri, a čeprav je poezijo hitro zamenjal za glasbo in film, je ta ostala srce njegove filmske ustvarjalnosti. /…/ To je pomembno delo – najčistejša destilacija Jarmuscheve estetike.« Bilge Ebiri, The Village Voice

»Paterson govori o mnogih rečeh: o energiji, ki celo gospodarsko prikrajšanim mestom poganja kri po žilah, o bližini in hkrati inherentni osamljenosti, ki jo prinaša življenja v dvoje, o tem, kako lahko stvari, ki jih počnemo v prostem času, določajo, kdo smo … Govori tudi o ljubezni, poeziji in sanjah ter o naključnem srečanju, ki lahko čudežno zaceli rane. Kako lahko nekdo vse to zlije v en sam film, je velik misterij – sicer pa: tudi dobra pesem je vedno nekakšen misterij.« Stephanie Zacharek, Time

»Neverjetno očarljiv film, ki ponudi vrsto drobnih modrosti in tihih uteh tam, kjer bi morda pričakovali provokacije. Njegova edina prevara je, da se izkaže za veliko globljega, kot se zdi na prvi pogled. /…/ Paterson je oster v vsakem detajlu, čeprav majcen kot portret na zrnu riža. Včasih je pač tako, da čim manjše so mere, tem večji je učinek – kar pomeni, da bi bil Paterson prav lahko Jarmuschev 'božji delec'. /…/ Verjetno najmanjši filmček vseh časov, ki naredi pesnike iz vseh nas.« Jessica Kiang, The Playlist

»Paterson je Jarmuscheva najbolj navdušujoča značajska študija po Zlomljenih cvetovih – in veliko bolj zakoreninjena v resničnem življenju. Ni ga težko prepoznati kot Jarmuschevo najbolj osebno delo.« Eric Kohn, IndieWire

»Ta film je Jarmuschevo življenje; tako pridušen je, da si ga lahko predstavljamo kot lestvico, odigrano po praznem zraku, nekje levo od Steinwayja. Paterson je resnično edinstven – dih jemajoča lekcija o samoti, a takšna, ki ima rada tudi dobro družbo. Neponovljiva srečanja, vsakdanja naključja in vse, kar izvemo, če pazljivo opazujemo svet ... /…/ Kako lahko Jarmusch vzame to hišico iz vžigalic, narejeno praktično iz zraka, in jo napolni s takšno spokojnostjo in modrostjo, je uganka, ki ima en sam pravi odgovor: Jarmusch je umetnik.« Tim Robey, The Telegraph

»Jim Jarmusch se vrača s čudovito epizodno zgodbo o krhkem, plodnem in včasih nepredvidljivem razmerju med ustvarjalnostjo in vsakdanjim življenjem.« Geoff Andrew, Time Out

William Carlos Williams, Paterson (odlomek):

Paterson leži v dolini pod slapovi reke Passaic
in njeno upehano valovje obliva njegov hrbet. Leži
na desnem boku, z glavo tik ob bučanju
valov, ki napolnjujejo njegove sanje! Za vekomaj spi,
njegove sanje pa se potikajo po mestu, kjer naskrivaj
vztraja. V njegovem kamnitem ušesu domujejo
metulji.
Nesmrten se niti ne zgane niti ne zdrami in le redko
ga je videti, vendar diha in domiselnost njegovih
namer,
ki se napajajo s hrumenjem reke,
navdihuje tisoč avtomatov. Ki zato, ker ne
poznajo ne vzrokov ne pragov svojih
razočaranj, tavajo zunaj lastnih teles, večinoma
na slepo,
zaprti in pozabljeni v hrepenenju – kajti niso
se še predramili.
– Izreci to, ne z idejami, marveč z rečmi –
zgolj prazni obrazi hiš
in cilindrična drevesa,
skrivenčena, cepljena s predsodki in naključji,
razklana, razorana, zgubana, marogasta, umazana –
skrivnostno – v jedru luči!
Od zgoraj, više od konic zvonikov, celo višje
od pisarniških stolpov, z močvirnih polj,
od katerih so ostale le sive lehe bedne trave,
črni ruj, uvela stebelca plevela,
blato in s suhim listjem pomešana goščava –
priteka nad mesto reka
in se prevali z roba tesni
v bogatem pršenju in mavričnih meglicah –
(Le kateri običajni jezik zmore razjasniti?
… počesana v ravne pramene
s škarnika skalnega
roba.)
Moški kakor mesto in ženska kakor cvet
– ki sta zaljubljena. Dve ženski. Tri ženske.
Brez števila žensk, vsaka kakor cvet.
A samo
en moški – kakor mesto.
(William Carlos Williams, zbirka Lirika, Založba Mladinska knjiga, Ljubljana 1999, prevedel Miha Avanzo)

 
Marec 2024
Pon Tor Sre Čet Pet Sob Ned
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31